Door op 29 januari 2014

Motie PvdA omscholing bij infrastructuur

RAADSFRACTIE DELFZIJL

Motie bij bespreking Vertrouwen op Herstel en Herstel van Vertrouwen.

De raad van de gemeente Delfzijl, in vergadering bijeen op 6 februari 2014;

Overwegende:

dat een groot aantal bedrijven binnen Delfzijl in moeilijkheden verkeert en dat als gevolg hiervan de baanzekerheid afneemt en de werkloosheid in de regio toeneemt;

dat de werkloosheid in Delfzijl en omgeving met name lager opgeleide inwoners treft en dat deze groep zonder extra inspanningen van partijen zich moeilijk handhaaft op de arbeidsmarkt;

dat als gevolg van grote projecten, zoals de uitvoeringsplannen van het IIP en Marconi en als gevolg van projecten die infrastructurele verbeteringen moeten realiseren om de gevolgen van de aardgaswinning op te vangen, er veel mogelijkheden komen om ook lager geschoolden aan het werk te helpen;

Dat deze kansen kunnen worden vergroot en verduurzaamd door deze projecten te verbinden met scholings- en omscholingsmogelijkheden, bijvoorbeeld gericht op bouwnijverheid;

dat de ervaring bij grote projecten in het recente verleden, zoals de bouw van de energiecentrales in de Eemshaven, leert dat het van groot belang is om reeds bij de planvorming, eisen ten aanzien van bevordering van werkgelegenheid in te brengen en dan ook reeds te zoeken naar samenwerkingsverbanden tussen werkgevers, vakbonden, overheden, onderwijsorganisaties, het UWV en het Werkplein;

Verzoekt het college:
met respect voor bovenstaande bevindingen, samen met andere lokale en provinciale overheden, regionale onderwijsinstellingen, werkgevers- en werknemersorganisaties en het Werkplein, een plan te ontwikkelen waarin de werkgelegenheidskansen zo goed mogelijk worden benut;

onderdeel van dit plan te laten zijn, de eis dat bij aanbesteding voor deze projecten ten minste tien procent van de medewerkers deelneemt aan een project ter verbetering van de kansen op de arbeidsmarkt;

de hoofdlijnen van dit plan binnen 8 weken aan de raad voor te leggen

en gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening,

L.A. Sparreboom