16 november 2014

Brede school Noord

In de gemeenteraad in Delfzijl is op donderdag 13 november gesproken over een nieuw plan voor de Brede School Noord. Onderstaande tekst is door Leo Sparreboom uitgesproken.

“Tot de bouw van de brede school is besloten in een periode dat het ook in deze raad nog erg moeilijk was om te erkennen dat de bevolking terugliep er was behoefte om ook weer iets goeds te doen. Nu staat er  een prachtige brede school, maar veel te groot. De manier waarop tot nu toe de brede school noord wordt gebruikt past bij een volledig betaald gebruik, echter de school staat voor een groot deel leeg.

Dus ligt er nu een op alle fronten ingrijpend plan. De verantwoordelijkheid gaat terug naar de gemeente. Er wordt afscheid genomen van veel personeel.

Vanuit de nota vastgoed gezien is de brede school noord één van de twee technisch beste panden van de gemeente.

Het plan dat voor ligt is wat betreft structuur op zichzelf genomen logisch opgezet. Verdeel het in drie gebruikersgroepen en laat hen zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid nemen. Vastgoed als de vierde groep, beheer en coordinatie bij de gemeente. Wij hebben veel waardering voor het stichtingsbestuur, echter gezien alle risico’s die uiteindelijk bij de gemeente terecht komen zijn wij het er mee eens dat de stichting stopt en de verantwoordelijkheid voor het beheer weer bij de gemeente wordt gelegd. Wie betaalt, bepaalt.

Het onderwijs en kinderopvang gaan ver in het nemen van die eigen verantwoordelijkheid.  Dat is zeer te waarderen.

In de toekomst zijn er nog meer keuzes te maken waarbij het onderwijs zich meer concentreert in de brede scholen, noord en tuikwerd. Wij gaan er van uit dat het college daar op aan stuurt en de onderwijsinstellingen die noodzaak begrijpen en daar ook in mee zullen gaan.

Sportbeheer in de Brede School Noord is veel ingewikkelder. De bezetting is erg laag. We begrijpen de maatregelen die genomen moeten worden om de kosten terugte brengen.

Het is heel goed dat de  wijkorganisaties bereid zijn verantwoordelijkheid voor de brede school in noord en misschien, op termijn ook voor de brede school tuikwerd, te nemen.

Het is heel belangrijk dat men de brede school ervaart als een prettige omgeving. Daarom zijn de extra investeringen daarop wel te begrijpen, maar of dit ook tot de extra huurders leidt is zeer de vraag.

Wij denken dat een meer gevulde brede school op zichzelf extra aantrekkingskracht heeft.

De richting voor dat meergebruik zien we vooral om meer functies die de gemeente moet huisvesten in de Brede School onder te brengen.

Het liefst zien wij dan aansluiting bij de natuurlijke functies van de brede school, zoals onderwijs.

Eerder hebben wij gesproken over het Cultuurhuis: molenberg, ivak en bibliotheek. Wij zien bij nader inzien het Ivak vooral als onderwijsinstituut. Tijdens werkbezoeken aan het Ivak zie ik hoe nauw het Ivak samenwerkt met scholen. Samenwerking met de molenberg of bibliotheek en Ivak is er nauwelijks.

Wij denken  dat huisvesting van het Ivak in de brede school noord niet alleen een kans biedt om de vastgoedportefieulle van de gemeente beter te benutten, maar ook voor het Ivak kansen biedt om meer activiteiten te realiseren en wie weet biedt het  de mogelijkheid om zich te vernieuwen. Mogelijk biedt het ook de mogelijkheid om de personele bezetting van de brede school te verhogen.

Graag hoor ik een toezegging van het college dat dit idee wordt onderzocht en dat daar over wordt gerapporteerd.