16 november 2014

Begroting gemeente Delfzijl 2015

(tekst op 6 november uitgesproken door Leo Sparreboom tijdens de raadsvergadering).

Voorzitter, we bespreken de begroting, maar bij gebrek aan een kadernota kent  deze begrotingsraadsvergadering nu al meer discussie dan je normaal over de begroting hebt.

Misschien heb ik even niet goed geluisterd naar de eerdere sprekers maar ik wil, vast ook namens de hele raad, de volgende hartelijk gemeende opmerking graag maken. “Compliment aan de ambtenaren voor dit zeer lezenswaardige en begrijpelijk geschreven stuk.”

Voorzitter, de komende jaren worden jaren van aanpakken. In de afgelopen raadsperiodes zijn belangrijke besluiten genomen om Delfzijl weer toekomstbestendig te maken.

Het Integraal Investeringsplan, de actieplannen dorpen en wijken en het centrumplan.

Marconi, de dijkverbetering, het strand.

Voorzitter Delfzijl gaat op de schop.

Delfzijl kiest ervoor, deze raad heeft ervoor gekozen dat Delfzijl een aantrekkelijke plaats is om te wonen. We kunnen straks weer trots zijn op deze mooie stad en dorpen.

De gebouwen van de gemeente hebben we in beeld. Dat wordt nog een flinke uitdaging om daar de goede keuzes in te maken. Hoe maken we optimaal gebruik van ons vastgoed, de brede school, de Molenberg, al dan niet een cultuurhuis. Het gaat de komende tijd in deze raad allemaal langskomen.

Ook in sociaal opzicht gaat Delfzijl op de schop. Een groot deel van de zorg voor medemensen die ondersteuning nodig hebben komt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. We hebben daar vorige week belangrijke besluiten voor genomen. De 4 d’s en armoedebeleid.

Wij als PvdA kiezen voor de ontwikkeling en voor de kansen van onze burgers. Ditmkomt ook in het coalitieprogramma en in deze begroting duidelijk naar voren.

Wij zullen kritisch volgen of dit leidt tot concrete resultaten.

Ook door een aantrekkelijk vestigingsklimaat aan bedrijven te bieden, vergroten we de kans op werk. Dat is belangrijk, want werk is de manier om je te ontwikkelen en wanneer je arm bent, is werk is de manier om uit de armoede te komen.

Noord Nederland en Delfzijl daarbinnen is een aantrekkelijk gebied voor industrie, energie en ict. Er zijn echter grote bedreigingen, aardgaswinning energiekosten en bereikbaarheid.

Een opmerking ten aanzien van de inzet van het college, provincie en rijk ten aanzien van werk.

Een van de kabinetten Balkenende heeft jaren geleden gebroken met het spreidingsbeleid van rijksdiensten. Een echte compensatie is daar niet voor gekomen. Ook de toezeggingen van de commissie Willems zijn beperkt. Maar natuurlijk moeten die maximaal gebruikt worden. Het gaat om het versterken van kansen die hier zijn.

Wij zijn het volledig eens met dhr vd Zweep van Lijst Stulp dat die energieverbinding met Duitsland er moet komen. Plus nog een heleboel andere zaken.

Ik weet dat de bestuurders van  mijn partij in de provincie en rijk hard werken aan een betere infrastructuur in dit gebied, niet alleen voor de Aldel, maar onder andere voor een financieel stabieler energie netwerk.

Ook maken zij zich sterk voor het doortrekken van de verdubbeling van de n33 naar de eemshaven Naar mijn idee voelt de lijst Stulp zich hier onterecht alleen in staan. Gaat u eens mee naar een landelijke of provinciale PvdA bijeenkomst.

Het gaswinningsdossier wordt voor het eerst in de begroting genoemd. Het college trekt daar extra middelen voor uit. Dat is zeer terecht, want wij maken ons zorgen of de samenwerkende partijen snel genoeg gebruik maken van de middelen die er zijn en die zoals onze commisaris van de koning, Max van de Berg aangaf, veel te laag geraamd zijn.

Nu blijkt dat de gevolgen van de aardgaswinning voor het gebied veel groter zijn dan gedacht zijn wij van mening er alle reden is om meer geld uit de aardgaswinning te eisen.

Er moet dan niet alleen meer geld komen voor renovatie maar er moet juist meer geld komen voor het verbeteren van het leef – en vestigingsklimaat van dit gebied.

(Na interpellatie- Meneer Van der Zweep, er wat ons betreft is er geen enkele reden om het gevoel te hebben dat u geen plek zou hebben in deze raad. Wij waarderen uw kritische blik. Wij willen graag met u in gesprek.)

Het gaat nu over de begroting. Als lid van de huidige en de vorige coalitie kan ik niet anders dan tevreden zijn. De begroting sluit. We gaan met nieuwe kracht en nieuw elan door met het ingezette beleid Delfzijl kiest voor haar inwoners, ook voor hen met minder kansen.  We staan voor een sociaal beleid.

Gezien alle extra taken is het broodnodig dat het ambtelijk apparaat op niveau gebracht.

Natuurlijk is er ook zorg. De transities zijn zo onzeker en zo omvangrijk dat volgend jaar om deze tijd kan blijken dat alles er financieel veel beter of veel somberder uitziet.

Wij zijn het eens met dhr Ottens van de Seniorenpartij die zich zorgen maakt over de effecten van de transities. Dhr Ottens gaat een beetje snel door de afweging Marconi (is vooral veiligheid) en buurtbus. Ik vind het interessant om te kijken naar een haalbaar voorstel.

Hoe dan ook, voor nu maken we naar het idee van de fractie van de PvdA de goede en sociaal verantwoorde keuzes in deze begroting. Wij steunen deze begroting dan ook van harte.