Door Janny Volmer op 7 juli 2016

Motie zorggelden Wmo
De raad van de gemeente Delfzijl, in vergadering bijeen op 19 mei 2016
Overwegende dat:
• De Centrale Raad van Beroep (verder: CrB) een uitspraak heeft gedaan inzake de huishoudelijke verzorging;
• CrB heeft geoordeeld a. dat de huishoudelijk zorg onder de Wmo valt en b. dat huishoudelijke verzorging niet toegekend kan worden op basis van het resultaat ‘schoon en leefbaar huis’, noch om welk niveau van schoon het gaat, welke activiteiten er gedaan moeten worden en welke tijd daarvoor staat en dat dit dus tot rechtsonzekerheid leidt voor cliënten;
• deze uitspraak verregaande gevolgen kan hebben voor alle gemeenten omdat veel van de genomen besluiten om zorg af te schaffen dan wel te korten, teruggedraaid moeten worden;
• er ook financiële consequenties met terugwerkende kracht te verwachten zijn omdat gedupeerde zorgvragers wellicht gecompenseerd moeten worden;
• de raad voor de uitoefening van zijn budgetrecht, het bepalen van de koers van de transformatie van het sociaal domein en de vaststelling van de Kadernota 2017 inzicht moet hebben in deze consequenties;
Vraagt het college:
• Voor de behandeling van de Kadernota 2017 een notitie aan de raad aan te bieden, waarin de te verwachten gevolgen van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep voor de
gemeente Delfzijl worden aangegeven uitgesplist in de financiële consequenties voor de gemeente en de gevolgen voor de cliënten die huishoudelijke ondersteuning krijgen.
En gaat over tot de orde van de dag,
Janny Volmer, fractievoorzitter PvdA

Jan Ottens, fractievoorzitter Seniorenpartij