31 oktober 2013

“GAST VAN DE RAAD” GEMEENTE DELFZIJL

Een keer in de vier jaar zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. Op 19 maart 2014 kunt u weer naar de stembus om uw vertegenwoordigers in Delfzijl te kiezen. In Delfzijl zijn 21 raadsleden.
Maar wilt u weten wie die mensen zijn en wat ze doen en hoe ze hun werk doen, geef u dan op als Gast van de Raad.

U kunt dan niet alleen persoonlijk kennis maken met uw plaatselijke volksvertegenwoordigers, maar ook van alles vragen over de gemeenteraad en de gemeentepolitiek. En u kunt zelf zien hoe een raadsvergadering verloopt.

Wat houdt dat in “Gast van de Raad”?
Als Gast van de Raad wordt u op de dag dat de raad vergadert (een keer in de 5 weken op donderdag) onder het genot van koffie/thee om 18.30 uur ontvangen door 2 raadsleden en de griffier in het gemeentehuis. Zij zullen u in het kort iets te vertellen over het werk van de gemeenteraad. Daarna wordt u rondgeleid langs de raadzaal, de B&W-kamer, de wethouderskamers, en de griffie. Rond 19.15 uur volgt een korte begroeting met de burgemeester op zijn kamer.

Vanaf 19.30 uur woont u de raadsvergadering bij. Vaak is er rond 21.00 uur een korte schorsing van de vergadering. Dat is bij uitstek de gelegenheid om raadsleden aan te schieten vragen te stellen over hun werk. Na de schorsing mag u de vergadering verder bijwonen maar u mag ook op elk moment weer vertrekken (vergaderingen gaan vaak door tot ± 23.00 uur)

Hoe wordt u “Gast van de Raad”?
Alle inwoners van de gemeente die 16 jaar of ouder zijn kunnen zich aanmelden. Per vergadering kunnen maximaal 10 mensen worden ontvangen.

De raad vergadert in 2013 nog op 14 november, op 3 december en op 19 december.
Op de website van de gemeente www.delfzijl.nl worden raadsvergaderingen aangekondigd. De agenda en stukken van deze vergadering staan 2 weken voorafgaande aan de vergadering op de site.

Wilt u een keer als gast een raadsvergadering bijwonen, dan kunt u zich opgeven bij de griffie, e-mail: [email protected] of bellen met 0596-639310 of 0596-639332 of 06-21594564