Door Leo Sparreboom op 30 november 2015

Tekst uitgesproken op de raadsvergadering van 12 november 2015 bij het vaststellen van de programmabegroting 2016 en meerjarenraming 2017-2019.

Geachte voorzitter,

De begroting is eigenlijk geen spannend onderwerp. Immers als raad hebben we de kaders voor het beleid vastgesteld. En dit is de financiele uitwerking van dat beleid.

Toch vinden wij dit een bijzondere begroting. De begroting sluit. En dat is een prestatie. De financiele risico’s zijn groot in het sociaal domein. Ik ga in mijn bijdrage in op mogelijkheden die de gemeente Delfzijl heeft om de financiele risico’s binnen het sociaal domein te beperken.

Immers de kaders die we hebben vastgesteld zijn behoorlijk uitdagend. We willen dat de burgers van Delfzijl er niet op achteruitgaan en dat kinderen in de knel er op vooruitgaan. In het rapport Kinderen In Tel is geconstateerd dat in Delfzijl veel kinderen in armoede opgroeien. En daardoor worden hun kansen op een normale ontwikkeling bedreigd.

Er is sinds september een nieuwe website: waar staat je gemeente.nl. Daarmee kun je Delfzijl vergelijken met de rest van Nederland. Ook daarop zie je het bekende beeld. Er zijn veel banen, meer dan gemiddeld in Nederland en tegelijkertijd is de werkeloosheid en de vergrijzing hoger dan gemiddeld in Nederland en groeien er meer kinderen op in armoede.

Met het werk in Delfzijl is dus iets bijzonders aan de hand. Het is fijn dat er zoveel banen zijn voor hoger opgeleiden en we moeten ons ook inspannen dat de inwoners van Delfzijl in staat zijn die betere banen te bezetten. En ook voor ook de mensen met betere banen moet het plezierig wonen in Delfzijl zijn.

We moeten realistisch zijn en erkennen dat er een ook groep inwoners is die gewoon niet aan het werk komt of die niet aan gewoon werk komt.

Toch is werk de beste manier om mensen aan de samenleving te laten meedoen.

Meer mensen aan het werk is naar ons idee de beste manier om daarnaast te zorgen dat Delfzijl financieel gezond blijft.

Ik wil daar twee zaken over noemen.

Als eerste werk in de zorg:

De gemeente Delfzijl is actief deelnemer in Zorgpleinnoord, een samenwerkingsverband van gemeentes, grote en kleine zorginstellingen en het onderwijs. Zorgplein Noord is een van de zes deelnemers in het Zorgpact. In dat Zorgpact worden allerlei nieuwe samenwerkingsvormen bedacht waarin gewerkt wordt aan het ontwikkelen van goede zorg en het behoud van werkgelegenheid tijdens de transities. Vanmorgen spraken in Den Haag vertegenwoordigers van het zorgpact met staatssecretaris van Rijn, ik was een van de vertegenwoordigers.

De staatssecretaris riep ons op om onorthoxe experimenten aan te gaan, hij wil helpen om de ruimte door de regels te zoeken. Daarmee kan de zorg en de participatie verbeteren. En, dat vond men in Den Haag bijzonder, hij doet dat samen met de ministers Schippers, Asscher en Bussemaker. Je kunt dan denken aan mogelijkheden om mensen op niveau 1 en 2 in ondersteunende functies te laten werken.

Ik wil ons college oproepen om mee te werken aan deze onorthodoxe experimenten binnen het Zorgpact.

Het tweede dat ik wil noemen zijn de aardbevingen en het herstel dat nodig is.

De aardbevingen zijn een plaag voor ons gebied. Er moet veel worden hersteld en verstevigd. Volgende week spreken we daar in de raad verder over.

Dat herstellen en verstevigen betekent werk. Werk voor vakmensen. En als we het goed aanpakken betekent dit ook werk voor mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

In de begroting staat op bladzijde 39 dat de economic board 97 miljoen beschikbaar heeft voor het verbeteren van de economie en arbeidsmarkt in het aardbevingsgebied. Wij willen voorstellen dat we daarnaast uitgaan van 5% social return op de middelen voor herstel en verbetering van gebouwen. Dat is zoveel geld dat Delfzijl een einde kan maken aan de langdurige hoge werkeloosheid in dit gebied.

Dat betekent dat we willen dat er harde afspraken gemaakt worden hoeveel mensen aan het werk komen, die nu geen kans maken op de arbeidsmarkt.

Ook hierbij willen wij opnieuw pleiten voor een onorthodoxe aanpak om werk te creeren voor mensen die anders niet aan het werk komen.

Nogmaals, als je het financieel wilt zien is werk de beste oplossing voor het dreigende tekort op de middelen voor het sociaal domein.  Daarnaast biedt werk de oplossing om uit armoede te komen.

Tenslotte

De pvda vindt sport belangrijk voor een gezond en plezierig leven in Delfzijl. We zijn erg blij hoe de sportverenigingen zijn omgegaan met de maatregelen die genomen zijn. Ook om deze reden dienen we samen met de VVD en Fractie 2014 de motie in om te actief te zoeken naar een oplossing voor de energieverspilling van de gebouwen op het sportpark Tuikwerd.

Dank u voor uw aandacht,

Leo Sparreboom, fractievoorzitter

Leo Sparreboom

1. Wie is Leo Sparreboom? Ik ben geboren in 1957 in Doetinchem als vierde kind van een gezin van vijf. Ik groeide op in Arnhem. Thuis werd altijd veel gediscussieerd over politiek en over wat er in de wereld gebeurde. Mijn vader was actief in de ARP. Het kabinet Den Uyl had veel steun in