28 januari 2014

Werkgelegenheid centraal in PvdA bijeenkomst in Delfzijl.

Ruim 90 belangstellenden, leden en geen leden, vulden vrijdag de zaal in de Molenberg tijdens de PvdA bijeenkomst met werkgelegenheid als hoofdthema.
Speciale gast was het Groninger Tweede Kamerlid Henk Nijboer en hoewel natuurlijk ook de gevolgen van de aardgaswinning aan de orde kwamen, ging het toch vooral over het thema van de avond.

Henk Nijboer 24.1
Over het faillissement van ALDEL en het reddingsplan daarvoor stelde Nijboer dat het plan een kans moet krijgen. “In de Tweede Kamer hebben we in ieder geval voor elkaar gekregen dat de minister zich door de initiatiefnemers en de curator nader laat informeren, maar de tijd dringt. We moeten tot het gaatje gaan voor een doorstart”.
Als het onverhoopt te laat mocht zijn voor ALDEL, moet de Delesto variant toch een kans krijgen vanwege de noodzaak tot verduurzaming van de industrie, innovatie en vergroting van de werkgelegenheid.
Spreker was het eens met de PvdA raadsfractie dat, als een doorstart van ALDEL niet mogelijk blijkt, het intussen ingerichte mobiliteitscentrum van extra middelen in menskracht en geld moet worden voorzien om deze grote groep te ondersteunen bij het vinden van ander werk.

Één van de aanwezige werknemers van ALDEL sprak zijn grote waardering uit voor de inzet van de PvdA Tweede Kamerleden Tjeerd van Dekken en Henk Nijboer en ook voor alles wat PvdA Gedeputeerde Yvonne van Mastrigt allemaal heeft ondernomen. “Het fluitconcert op het Molenbergplein had van Dekken echt niet verdiend. Wel zijn we teleurgesteld over de uitkomst van het debat in de Kamer”. Het verwijt dat de inspanningen van de PvdA zijn gericht op de komende gemeenteraadsverkiezingen wordt door Henk Nijboer resoluut en overtuigend van de hand gewezen. “Al meer dan een jaar zetten PvdA kamerleden en gedeputeerde Yvonne van Mastrigt zich met hart en ziel in voor deze zaak. Een politicus als Roemer van de SP, die nu naar ons verwijten maakt, was drie jaar geleden voor het laatst bij ALDEL”.
Een medewerker van de Sociale Werkvoorziening vroeg aan Nijboer hoe hij de toekomst van de WSW werknemers ziet na de invoering van de Participatiewet.
Hij antwoordde het een goede zaak te vinden dat ook arbeidsgehandicapten naar vermogen in het reguliere arbeidsproces worden opgenomen. In deze regio zal dat moeilijk te realiseren zijn als je kijkt naar het aantal mensen dat nu in de WSW werkt en de mogelijkheden van het vinden van passende reguliere werkplekken. Daarom zullen voor regio’s als deze andere regels moeten gelden dan bv. in de randstad.
“In het parlement zetten we ons daar voor in”, aldus Nijboer.
karin hazewinkel 24.1

PvdA Statenlid Karin Hazewinkel verving de door drukte verhinderde gedeputeerde Yvonne van Mastrigt. Ook zij pleitte voor extra middelen voor het mobiliteitscentrum en heeft er vertrouwen in dat minister Asscher dat ook zal honoreren.
Verder richtte zij zich, waar het gaat om het werkgelegenheidsvraagstuk meer op de wat langere termijn. Ze verwacht in dit opzicht veel van het noordelijk beraad werkgelegenheid.
Aan het slot van de avond presenteerden zich de PvdA lijsttrekkers van Delfzijl, Appingedam en Loppersum, respectievelijk Leo Sparreboom, Pet Manning en Bé Schollema. Aardig detail daarbij was dat de presentator van de avond, Meindert Schollema, burgemeester van Pekela, zijn eigen zoon kon aankondigen als PvdA lijsttrekker van Loppersum.