03. Financiën en Bestuur

SPEERPUNTEN VOOR EEN GOED BESTUUR
• De PvdA Delfzijl wil een dienstbare gemeente. De gemeente is er voor de inwoners, niet andersom.
• De PvdA Delfzijl vertrouwt op de burgers. Delfzijlsters zijn verantwoordelijke mensen die het beste met hun gemeente voor hebben en daar willen we zoveel mogelijk gebruik van maken. Veel inwoners zetten zich graag in voor de gemeenschap. We betrekken ze daarom zo vroeg mogelijk bij belangrijke keuzes. Dat komt het beleid ten goede: de kans op succes is groter als inwoners weten
dat ze invloed op het beleid hebben.
• De PvdA Delfzijl wil een verbindende gemeente. De gemeente brengt inwoners, bedrijven en instellingen bij elkaar om samen te werken aan de toekomst. Hiermee behoudt de overheid het vertrouwen. We combineren daadkracht met draagvlak.
• De PvdA Delfzijl wil dat de gemeentelijke website, ambtenaren en bestuurders van de gemeente echt toegankelijk zijn zodat burgers met  hun problemen en ideëen of voorstellen echt gehoor vinden.

De gemeente moet verantwoording afleggen over de informatie die ze over burgers verzamelt, de gemeente moet prioriteit geven aan het voorkomen van problemen in plaats van het onderdrukken van problemen. De gemeente moet de aanbevelingen die de Nationale Ombudsman doet nauwkeurig volgen en toepassen.
• De PvdA Delfzijl wil alleen taken uitbesteden als marktpartijen echt beter en goedkoper zijn. Verdere uitbesteding van taken heeft niet onze voorkeur.
• De PvdA Delfzijl wil raadsleden die het volk vertegenwoordigen. We staan in nauw contact met inwoners, maken waar mogelijk gebruik van hun kennis en ervaring en leggen over standpunten en besluiten voortdurend verantwoording af.

De financiën van de (lokale) overheid
Sociaal en realistisch en een verantwoord en doorzichtig financieel beleid.
Uitgangspunt is een sluitende (meerjaren) begroting waarbij inkomsten en uitgaven in verhouding staan tot onze ambities.
Om die ambities waar te maken gaan we uit van een minimale jaarlijkse trendvolgende verhoging van de algemene lasten. Dit tenzij het voorzieningenniveau ernstig wordt aangetast of noodzakelijke investeringen anders niet gedaan kunnen worden. We gaan daarbij, binnen de eigen mogelijkheden van de gemeente, uit van het principe van de zwaarste lasten voor de sterkste schouders.
Kostendekkendheid van gemeentelijke tarieven is het uitgangspunt.
Structurele financiële meevallers moeten niet direct gebruikt worden voor belastingverlaging maar, na zorgvuldige afweging, ook voor nieuwe ontwikkelingen en beleid.
Reserves moeten jaarlijks tegen het licht worden gehouden en worden getoetst aan het doel of het risico waarvoor ze bestemd zijn.
Inwoners met lage inkomens hebben recht op kwijtschelding van belastingen en heffingen.
De PvdA Delfzijl vindt dat daarbij maximaal gebruik moet worden gemaakt van de ruimte die de rijksregelgeving daartoe biedt.
We vinden het van belang dat de inwoners jaarlijks goed inzicht wordt gegeven in de begroting van inkomsten en uitgaven.